Op expeditie in je eigen netwerk
Bestuurders versterken elkaar in de provincie
De bestuurders van LTO Noord gingen op 9 juni letterlijk op expeditie. Tijdens de Bestuurdersdag bij Netl in Kraggenburg bracht de LTO Academie bestuurders per provincie samen in een interactieve netwerkexpeditie. Met één centrale vraag: wie ken je eigenlijk en wie helpt jou verder?
Meer werken vanuit de provincie. Dat is de lijn die LTO Noord het afgelopen jaar heeft ingezet. En die werkt. Bestuurders zitten dichter op de praktijk, kennen ondernemers en begrijpen de dynamiek in hun gebied beter. De volgende stap is logisch: die lokale kracht ook onderling beter benutten.
Aan de slag met het netwerk
Daar draaide de netwerkexpeditie om. In negen provinciale sessies gingen themabestuurders, afdelingsbestuurders en provinciale bestuurders met elkaar aan de slag. Niet met beleid of dossiers, maar met hun eigen netwerk. Via een interactief spel brachten zij in kaart: wie ken ik, waar zit kennis, en voor wie kan dat contact waardevol zijn?
Al snel werd duidelijk hoe groot en divers het netwerk is waar bestuurders al onderdeel van zijn. Maar ook dat die waarde nog lang niet altijd benut wordt. Een uur is te kort om echt de diepte in te gaan, maar lang genoeg om één ding scherp te krijgen: we weten elkaar nog onvoldoende te vinden, terwijl de oplossingen vaak binnen handbereik liggen.
De kracht van wie je kent
De kracht zit niet alleen in wie je bent als bestuurder, maar juist in wie je kent. Hoe zet je dat netwerk in voor de opgaven in jouw provincie. De netwerkexpeditie was daarmee geen eindpunt, maar een start. Een eerste stap om het netwerk van bestuurders zichtbaar te maken en te versterken.
De LTO Academie nodigt jouw bestuur uit om deze expeditie een vervolg te geven. Om samen verder in kaart te brengen waar de kracht zit, waar kansen liggen en hoe bestuurders elkaar sneller weten te vinden. Want hoe beter je netwerk, hoe sterker je staat als bestuurder.